Розробки

Природа – наш дім, бережімо його ! 
Екологічний турнір
Мета. Формувати уміння встановлювати взаємозв'язок між природними об'єктами; підсумувати пізнавальні інтереси учнів, сприяти вихованню в них почуття прекрасного; виховувати бережливе, господарське ставлення до природи, бажання зберегти нашу планету від екологічних лих, охороняти й примножувати її багатства і красу.
Обладнання: призентація, малюнки, фотографії, картки, плакати.
Хід гри:
Учитель. Друзі! Сьогодні ми з вами проведемо екологічний турнір. Пильно погляньте мені у очі, зарядіться від мене енергією, подивіться один на одного та усміхніться, налаштуйтесь на роботу.
Дивосвіт
Дивосвіт, дивосвіт.
Хто придумав оцей світ?
Землю красну таку
У зеленому вінку,
Всі ці квіти і ліси,
І пташині голоси ?
Ліс і річка, і поля –
Це ж усе моя земля !

Учитель:
- Згадаємо з вами. Що сонце, вітер, гори, ліси, моря, птахи, риби – все це .... (природа). Це наше благо, наше багатство, наше здоров'я.
Людина тісно пов'язана з природою. Адже говорять, що й людиною вона стала тоді, коли побачила різнобарв'я природи, коли почула спів жайворонка, тьохкання солов'я, коли відчула запахи квітів, а серед буйноцвіття дерев почула музику березового гаю.
-Що ми відносимо до живої природи ? (відповіді дітей).
Здавна люди вірили в богів – покровителів усього живого на Землі. Такою покровителькою рослин уважали богиню Флору, а покровителькою тварин – богиню Фауну. Тому рослинний світ називають флорою, а тваринний – фауною. 

Учень:
Були в матінки –Природи дві донечки такої вроди:
Хто їх побачив хоч на мить, не зміг забути й розлюбить.
Голубооку звали Флора, у неї очі, наче зорі.
Завжди замріяна, тендітна, ласкава, ніжна і привітна.
А Фауна – швидка, як вітер, могла за птахами летіти.
І за оленями стрибати та з білочками пустувати.
Обидві світ живий любили, відтак його боготворили.
Тож вирішила мудра мати в придане їм подарунки дати:
Мрійливій Флорі – світ рослин, а Фауні швидкій – тваринний.
Живуть в легендах і понині всього живого дві богині.

Учитель:
Сьогодні ми обєднаємось у дві команди і трішечки позмагаємося та побачимо хто ж з вас краще вивчає наше довкілля.
I команда – «Флора»
II команда – «Фауна»

1 конкурс (для обох команд)
За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Бліц – турнір
1. Якого птаха називають лікарем лісу? (дятел)
2.
Яке дерево не скидає листя? (ялина)
3.
Де в рослини утворюються поживні речовини? ( у листках)
3.
Який лісовий мешканець сушить гриби на деревах ? (білка)
4.
Чому мурахи ввечері поспішають додому ? (закриються ходи)
5.
Хто є найбільшою твариною планети? (синій кит)
6. Який птах витримує температуру до мінус 110 градусів С? (гусак)
7
. У кого з птахів найдовший дзьоб? (лелека до 19 см)
8. Який птах літає найшвидше? (сокіл-сапсан до 300км/год)
9.
Які звірі мають сумку? (сумчасті)
10.
У якої тварини найдовша шия? (у жирафи)
11. Хто приносить на хвості новини? (сорока)
12. Найрозумніший ссавець. (людина)

2 конкурс «Анаграми»
(за вірно складене слово – 1 бал)

ЦЯНИСИ          ГУРСНІ
КАСОЙ
            ЛУБГО
БЕЦЬГОРО
      РОСОКА

3 конкурс «Прислівя»
Кожна команда отримує слова, з яких необхідно скласти прислівя (за кожне правильно складене прислівя – 2 бали)

«Флора»
Нема ліпшої краси – ніж гаї та ліси .
Природа – наша мати і треба її оберігати.
«Фауна»
Де багато пташок – там немає комашок.
До природи не неси шкоди.

4 конкурс « Поміркуй і розгадай»
Кожна команда одержує набір малюнків та фотографій пташок чи тварин і вірші –загадки про них. Серед зображень потрібно знайти про кого йдеться у вірші і прикріпити до потрібного зображення. Перемагає команда, яка правильно і швидко виконає завдання. Конкурс оцінюється у 5 балів.

«Флора»
Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски.
Звуть цих подружок..... (берізки)

Цілий день працюю в гаї,
Діловито дзьобом
б’ю.
Я не цвяхи забиваю,
А комашок дістаю. (дятел)


Цвіте синьо, лист зелений, квітник прикрашає,
Хоч мороз усе побив – його не займає.(барвінок)

На подвір'ї ходить птах
І співає по складах. (півень)

«Фауна»
Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст,
Пухова руденька шуба,
Із сосни стриба на дуба. (білка)

У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду.
На свою хорошу вроду. (калина)

Птах великий і красивий,
Чорний або сніжно-білий,
Гострий дзьоб, тоненькі ноги,
Вернувся із далекої дороги.
Майстер цей зявився рано,
На даху помудрував,
І без цегли, і без крана
Дім собі побудував. (лелека)


Це королева квітника
Гарна і красива.
На стеблах має колючки,
В них захист її й сила. (троянда)


5 конкурс «Капітанів»
За кожну правильну відповідь капітан отримає 1 бал.
«Флора» 
1. Які тропічні птахи запилюють квітки? (колібрі)
2. Чим живляться жаби взимку? (нічим)
3. Дла чого пінгвінам крила? (для плавання)
4. Чому зозулі підкидають яйця? (тому, що не будують гнізда)
5. Яка тварина лісу має «власну» ягоду? (вовк, вовчі ягоди)

 «Фауна»
1. Які ноги жирафа довші – передні чи задні? ( однакові)
2. З чого складається горб верблюда? (з жиру)
3. Чому качка з води виходить сухою? (змащує піря жиром)
4. Птах-рятівник Дюймовочки? (ластівка)
5. Що станеться з бджолою після того, як вона вжалить? ( бджола гине)

6 конкурс «Вгадай правило»
На дошці таблиця з малюнками правил поведінки в природі. Діти називають правило. Наприкінці гри всі отримують пам'ятки поведінки в природі.

Пам'ятка 
• Не ламай гілки дерев і кущів.
• Не руйнуй мурашники.
• Не рви квітів – вони потрібні рослинам.
• Не руйнуй пташині гнізда.
• Не можна виливати горючі речовини і запалювати їх у лісі. Це може призвести до пожежі.
• Не можна палити вогонь в лісі.

А ЗАРАЗ ДЛЯ ВСІХ ПРИСУТНІХ АКТИВНИЙ ВІДПОЧИНОК
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА – ТРЕНІНГ
1.Якщо ви смітите на вулиці – почухайте собі носик.
2.Якщо ви не смітите на вулиці – підстрибніть 3 рази.
3. Якщо ви не спалюєте сміття у дворі – сплесніть 3 рази в долоні.
4.Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки – погладьте себе по голівці.
5.Чи ви розмовляєте з батьками про екологічні проблеми села чи місця яке вам дуже подобається ? Якщо так – підніміть 2 руки.
6. Чи болить у вас душа , коли бачите зламану гілку або молоде деревце? Якщо так – покладіть руку на серце.
7. Якщо хочете дружити , бути в злагоді з природою, то потисніть один одному руки.

Підсумки гри.
А зараз підіб'ємо підсумки нашої гри.
Послухаємо учнів, які розкажуть про те, як же треба ставитися до природи, дбати про її збереження , щоб наша планета Земля ніколи не зазнала екологічного лиха.

Учень 1. Кожного дня і кожну хвилинку
оберігаймо всяку звіринку.
Тільки добра їм треба бажати
І намагатись не ображати.
Полюбімо природу палко,
Не топчімо ногами фіалку,
Зупинімось – останній є шанс.
Ця планета не тільки для нас.


Учень 2.Вміймо природу любити,
Кожній стеблинці радіти,
В парку, у лісі, над яром.
Цвіту не вирвім задаром,
Гілки не в
ирвім для забави,
Оберігаймо ж усюди
Шлях і стежину у га
ї
Все це окрасою буде
Нашого рідного краю.


Учень 3. Природа нам – як рідний дім,
Вона усім, як мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати.


Учень 4.Й пташки на різні голоси
Співатимуть для тебе.
І в краплях срібної роси
Побачиш чисте небо.

Й віддячить за добро тобі
Земля теплом родинним.
Люби і бережи її,
будь гідним її сином !

Вчитель.
Ось і закінчився наш турнір. Давайте підіб'ємо підсумки (виступ журі). 

Поверніться один до одного, подякуйте за співпрацю, потисніть руки.